Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі казки,гри, музики, фантазії, творчості. Без цього вона-засушена квітка… Ми повинні виховувати так, щоб дитина відчувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця.
                                                                                                В.Сухомлинський

     Сучасний розвиток суспільства і виробництва потребує від вчителів формувати в учнів не тільки техніко-технологічні знання і навички користуватися інструментами, але й вміння застосовувати ці знання на практиці: через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних і творчих проектів), вміння використовувати сучасні технології.
    
У відповідності до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти і, зокрема, в трудовому навчанні учнів. Трудове навчання – загальноосвітній предмет, який становить основу предметного наповнення освітньої галузі «Технологія».
     Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392, головною метою освітньої галузі «Технології» є формування і розвиток проектно-технологічної компетентності для реалізації творчого потенціалу учнів та їх соціалізації в суспільстві. Основною умовою реалізації творчого потенціалу є технологічна та інформаційна діяльність, яка здійснюється від появи творчого задуму до реалізації його в готовому продукті. Метою курсу трудового навчання є формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.

         Стан сучасної освіти та тенденції розвитку суспільства вимагають нових, системно організованих, підходів до розвитку освітнього середовища. Для досягнення успіху у XXI столітті вже недостатньо академічних знань і уміння критично мислити, а необхідна деяка технічна кваліфікація, тому багато учнів прагнуть заздалегідь отримати навики в області інформаційних технологій і забезпечити собі цим успішну кар'єру.
     Давно доведено, що учні по-різному засвоюють нові знання. Раніше  важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і
Online-засобів, школа дістала можливість подавати нову інформацію так, щоб задовольнити  індивідуальні запити кожного учня.

З огляду на вищевказане працюю над методичною проблемою:

 

"РОЗВИТОК ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО  НАВЧАННЯ "


     Загальновідомо, що інформаційні технології можуть зробити процес навчання більш цікавим, таким, що відповідає реаліям сьогодення. Одним з переваг застосування комп'ютера у навчанні є підвищення мотивації навчання. Не лише новизна роботи з комп'ютером, яка сама по собі нерідко сприяє підвищенню інтересу до навчання, але і можливість регулювання розв’язання учбових завдань за рівнем складності, заохочуючи знаходити учнів правильні рішення, позитивно позначаються на мотивації навчання. Що ж до цікавості, як джерела мотивації навчання, то можливості інформаційних технологій тут справді невичерпні, і основне завдання, яке вже сьогодні набуло великої актуальності, полягає в тому, щоб цікавість не стала переважаючим чинником у використанні комп'ютера, не затуляла власне учбові цілі.
    Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в учбовому процесі і в позаурочній діяльності є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти. Урок з використанням ІКТ наочний, барвистий, інформативний, інтерактивний, допомагає  зекономити  час вчителя і учня. Він дозволяє учневі працювати в своєму темпі, а вчителеві дає можливість оперативно проконтролювати і оцінити результати навчання. Дозволяє наочно показати практичні цінності виконуваних робіт, скомпонувати кілька розрізнених видів творчості в одну гармонійну картину (наприклад: вишивку, квілінг та інші види декоративно-ужиткового мистецтва можна подати в одному інтер’єрі, показати роботи визнаних майстрів тощо). Це переводить виконання простих вправ з площини «дитячої творчості» до «дорослих проектів».
     Практика переконує, що прояв інтересу до діяльності дорослих  позитивно позначається на розвитку в дітей потреби в праці.

      В умовах розвитку креативного мислення та нестандартного підходу до навчання не учень повинен пристосовуватися до стилю роботи вчителя, а вчитель зі своїм «арсеналом» форм, методів і засобів повинен знайти особистий  підхід до учня. Застаріла формула «ми йдемо від знань (обов’язок виконати шкільний план)- до почуттів» повинна бути відкинута.
    
Яким би не був учень, необхідно йти від його інтересів і почуттів до шкільної програми, тобто діяти відповідно формули:

 


Від почуттів-до знань,
Від знань-до діяльності!

Дидактична мета є найважливішою складовою процесу навчання. Питання вибору, типу і відповідно структури уроку потребує ретельного обмірковування. Готуючись до уроків, спочатку визначаю: що планую зробити, а потім - якими засобами.
     Для досягнення поставленої мети уроку на кожному етапі застосовую різні методи і форми роботи. Завдяки цьому учні не тільки слухають розповідь вчителя, а й співпрацюють зі мною, висловлюють свої думки, діляться інформацією. Уроки набувають інтерактивного виду. Від розробки ідеї і до презентації готового виробу в творчому процесі залучено кожного учня.
    
Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, засобів мультимедійної демонстрації тощо), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі. 
    
Школа як соціальний інститут не може не відчувати на собі змін, що відбуваються у суспільстві. Процес інформатизації суспільства неминуче тягне за собою процес інформатизації освіти.
     Застосування комп'ютера  в межах класно-урочної системи має вагомий вплив на результати навчання, підвищує мотивацію навчальної діяльності. Можливості комп’ютера як інструмента розвитку пізнавальних, творчих, дослідницьких здібностей дітей можуть цілком проявитися зі зміною мети і змісту сучасної освіти у бік індивідуально-орієнтованої моделі навчання. При розробці уроків з використанням ІКТ вчитель має змогу ефективно відійти від застарілих форм подання матеріалу до використання концепції творчих проектів (як індивідуальних так і групових).
     Основна соціальна функція школи — підготовка людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства. Аби випускник школи знайшов своє місце в динамічному та насиченому інформаційному суспільстві, він повинен опанувати нові інформаційні технології, оволодіти навичками використовувати комп’ютер як інструмент повсякденної діяльності: чи то для складання звіту, чи для моделювання експерименту. Немає сенсу вивчати ІКТ заради ІКТ. Технології повинні бути наповнені предметним змістом: вони мають стати для школяра засобом, який полегшує процес здобуття нових знань і вмінь. Сучасний зміст і форми навчання, засновані на «докомп’ютерних», паперових, технологіях погано узгоджуються зі спробами навіть фрагментарного використання  комп’ютера на уроках. Інформаційні технології містять якісно нові можливості для навчання і розвитку дитини.

 

Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
     Інформаційні технології навчання надають можливість учителю для досягнення дидактичної мети застосовувати як окремі види навчальної роботи, так і будь-який їхній набір, тобто спроектувати навчальне середовище.
Орієнтовані на вчителя інструментальні засоби (програми—конструктори уроків) дозволяють йому оперативно поновлювати зміст навчальних і контролюючих  програм  відповідно до появи нових знань і технологій. Учитель одержує додаткові можливості для підтримки і спрямовування розвитку особистості учня, творчого пошуку й організації їхньої  Використання ІКТ в навчальному процесі допомагає розв’язанню дидактичних завдань. Комп’ютер,  який оснащено технічними засобами мультимедіа, дозволяє  використовувати дидактичні можливості відео- і аудіоінформації. Технології мультимедіа не тільки перетворили комп’ютер у повноцінного співрозмовника, а й дозволили учням, не покидаючи навчального класу (дому), бути присутніми на лекціях, семінарах, практичних заняттях, стати свідками  історичних подій минулого і сучасного, відвідати найвизначніші музеї і культурні центри світу, найвіддаленіші й цікаві з географічного погляду куточки Землі. Впровадження в навчальний процес гіпертекстових технологій забезпечує учнів і вчителів принципово новими можливостями роботи з довідковою інформацією.

      Використання таких систем дозволяє створювати «електронні» посібники, довідники, книги, енциклопедії, а розвиток інформаційних телекомунікаційних мереж дає новий імпульс системам дистанційного навчання, забезпечує доступ до гігантських обсягів інформації, яка зберігається в різних куточках нашої планети.
    
Використовуючи комп’ютер, можна ставити і вирішувати нові дидактичні завдання, не розв’язуються традиційним шляхом. 
    
Комп’ютер має багато технічних можливостей: графіку, звук, анімацію, що робить його привабливим для дітей. Але головне, що відрізняє комп’ютер від інших засобів навчання - це можливість діалогу, не формального діалогу, коли комп’ютер ставить запитання, а школяр повинен відповідати в жорстко заданих рамках, а інтерактивного діалогу, коли головною у діалозі стає дитина, коли вона нав’язує комп’ютеру свої правила або «навчає» його, примушуючи виконувати певні дії.
    
З метою підвищення зацікавленості та розвитку творчих здібностей учнів на своїх уроках я використовую мультимедійні презентації, схеми, таблиці різного змісту, інструкційні та технологічні карти, тестові завдання, програмні комплекси моделювання тощо.
     Щоб навчання в максимальній мірі сприяло розвитку учнів, пропоную дітям випереджаючі завдання, які учні можуть виконати, застосовуючи нові інформаційні технології. Це можуть бути мультимедійні презентації,  публікації, буклети та інше.
     Під час мотивації навчальної діяльності перед виконанням трудового завдання підкреслюю
дітям, що в даному випадку вони - творці. Розвиток інтересу та творчих здібностей - процес тонкий, індивідуальний, тому важливо підтримувати в дітях навіть найменший пряв зацікавленості, найменші спроби творчого підходу до праці, але зважати на рівень підготовленості учня (надто складні, як і надто легкі завдання можуть загасити інтерес до даного проекту або до творчої діяльності в цілому.) Важливо тримати «баланс сил». Залучаючи учнів до підготовки матеріалу уроку, треба заздалегідь дати тему для пошуку інформації та підготовки презентації кожному учневі (або групам учнів). Такий підхід дає можливість вести моніторинг зацікавленості аудиторії та коригувати наповненість та способи подання матеріалу відповідно до вподобань конкретного колективу. Творчі роботи для сильніших учнів я складаю таким чином, щоб вони були не лише більшими за обсягом чи кількістю вправ, а й мали якісно інший, творчий характер, сприяли  розвитку вмінь і навичок самостійної роботи, більш широкого застосування знань .

 Практикую на своїх уроках використання різних ігрових моментів, проблемних ситуацій тощо.

    Наприклад: починаючи вивчати вишивку, в’язання, бісерне рукоділля, діти готують до уроку відомості з історії цих видів рукоділля, їх походження у вигляді мультимедійних презентацій.
     Під час навчального процесу застосовую різні способи індивідуалізації самостійної роботи учнів:

· творчі учні пропонують іншим учням мультимедійні презентації за різними напрямками трудової діяльності;

здібні учні виконують більше завдань (завдяки швидкому темпу праці); слабкі учні виконують легкі, сильніші-складніші завдання; після виконання обов’язкового мінімуму завдань здібним учням даю додаткові завдання або питання (це мінімальні творчі завдання).

Основним програмним інструментарієм, що використовується мною при розробці уроків - це насамперед пакет MS Office. Так, за допомогою різноманітних редакторів, що входять до цього програмного комплексу, зручно та швидко готувати мультимедійні презентації та майстер-класи у вигляді слайд-шоу (MS PowerPoint), готувати індивідуальні та яскраві інструкційні картки та тестові листи (MS Word, MS Excel), готувати зразки презентаційних буклетів (MS Publisher), тощо.  

     Розмаїття готових програмних рішень допомагає викликати в учня особисту зацікавленість у успішному виконанні покладеної задачі, використання програми «Stitch Art Easy!» дозволяє перетворити на схему для вишивання будь-яку картинку або фотографію, адже цікавіше вишивати те, що до вподоби, програма «Бисер с MyJane» дозволяє робити теж саме, але вже для плетіння бісером. 
     Виходячи з цього, хочу сказати, що сучасний інформаційний світ дає майже невичерпні можливості з розвитку творчих здібностей учнів шляхом викликання зацікавленості начальним процесом. Учень, який сміливо орієнтується в сучасному інформаційному просторі, легше адаптується в сучасному житті, краще пристосується для вивчення та освоєння майбутньої професії, отже, вийде в світ повноцінним членом сучасного суспільства, а це і є найголовніша мета вчителя. І надто, вчителя трудового навчання. 
     Переходити до сучасних методів викладання необхідно. Перехід до використання ІКТ допоможе розвинути сучасну, креативну, впевнену у своїх силах та здібностях, соціально адаптовану та гармонійно розвинену Особистість.
     Розвиток суспільства потребує формування не типового, а індивідуального. Я не сприймаю твердження про те, що є виховувані і невиховувані діти. Мені близьке твердження Амонашвілі, що кожен  учень несе у собі «місію» . Тому намагаюсь враховувати психологічні особливості дітей і опиратися на них, як на фундамент. Вважаю, що освітянські реформи, які проголошені сьогодні, це не «євроремонт», який можна зробити, озброївшись методиками і технологіями. Вони починаються в другому місці, там, де формується духовність, загальнолюдські цінності. Зважаючи на це, я намагаюсь навчати не трудового навчання , а трудовим навчанням.

      Приділяю максимальну увагу науково-методичній роботі. На рівні району відвідую семінари, практичні заняття з обміну досвідом, виставки учнівських робіт. Для саморозвитку і самоосвіти приймала   участь у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року - 2010».  Зайняла І місце у ІІ районному турі.

   «Від творчого вчителя до творчих учнів». Цей девіз я обрала для своєї діяльності. На мою думку не можна навчити учня виконувати трудові прийоми володіння інструментами, не вміючи виконувати їх самому. При виборі об'єктів праці керуюсь індивідуальними інтересами учнів. Намагаюсь відроджувати і розвивати народні промисли. Захоплююсь роботою з бісером, вишивкою, в'язанням, декоративною флористикою, печворком ( клаптикова техніка).  В школі намагаюсь  постійно поновлювати виставку учнівських робіт. Ця постійно діюча виставка надихає учнів на створення нових креативних  виробів.

     Участь у предметній олімпіаді – одна з активних форм роботи з дітьми.  За останні три роки  учні школи Териця Яна посіла І місце,  Шумілова Дар'я та Козієва Яна –ІІ місця у  ІІ турі предметної олімпіади.

      У партнерстві учитель-учень перше місце посідає учень, а завдання вчителя – створити умови успішного навчання з урахуванням його особливостей, інтересів і бажань.